Derleyen: Betül Yasemin Keskin / Milliyet.com.tr – Sosyal medyanın kitleler üzerindeki tesiri günden güne katlanarak büyüyor. Artık bir propaganda aracı olarak kabul edilen toplumsal medyada bireyler, kitleleri basitçe etkileyebiliyor. Bugüne dek toplumsal medyanın gücünü kanıtladığı birçok olaya şahit olduk. Son birkaç ayda, tesadüfen keşfedilen ‘Dubai çikolatası’nın toplumsal medyada yarattığı tesir inanılır üzere değil. Yapıldığı kentten ismini alan ‘Dubai çikolatası’ nasıl bir anda tanınan oldu, neden herkes çılgınlar üzere bu tanımı deniyor ve dahası, bu çikolatanın yaratıcısı herkesin en yeterli Dubai çikolatasını yapmak için müsabakasını nasıl pahalandırıyor?
GERÇEK İSMİ ‘KNAFEH CHOCOLATE’
Mısır kökenli İngiliz Sarah Hamouda, 9 yıldır Dubai’de yaşıyordu ve eşiyle birlikte kendi mutfaklarında çikolata yapmak ikilinin hobilerindendi. Bu işe duydukları sevgiyle, bir çikolatacı açmaya karar verdiler ve 2021 yılında Dubai’de ‘Fix Dessert Chocolatier’ isimli butik bir marka kurdular. Başta ek bir iş olarak düşündükleri bu markada kısa mühlet içinde beklenmedik bir gelişme yaşandı. Fix Dessert Chocolatier markasının kendine has biçimi ve özgün çikolata tanımları vardı, bu tanımlardan biri de ‘Knafeh Chocolate’tı. Günlük olarak üretilen 100 adet çikolatanın birden fazla satılmasa da, 2024 yılının şubat ayında ‘Dubai çikolatası’ patlamasıyla her şey değişti.
Bu çikolatanın ortaya çıkışı ise enteresan bir kıssaya dayanıyor. Sarah, hamilelik periyodunda tatlıya ziyadesiyle düşkün olmuş, lakin yediği hiçbir tatlı tatmin edici gelmemişti. Bir gün, “Neden kendi tanımımı kendim yaratmıyorum?” diye düşündü ve mutfağa gidip kolları sıvadı. Ülkü lezzeti; hem baklavaya benzemeli, hem çikolatalı olmalı, hem de kıtır kıtır olmalıydı. Çikolata, tel kadayıf, tereyağı, Antep fıstığı ezmesi ve tahini bir ortaya getirip kalıplara döktü. Dışarıdan bir çikolataya benzeyen bu tatlı, ikiye bölündüğünde içindeki kadayıf ve fıstıklar kıtır kıtır bir ses çıkararak ortaya dökülüyordu. Bu, tam da Hamouda’nın aradığı lezzetti. Eşi bu tanımı markalarına eklemeleri gerektiğini, hatta isminin ‘Knafeh Chocolate’ olmasını önerdi.
ASMR GÖRÜNTÜSÜNDE VİRAL OLDU
Bu çikolata markanın eser listesine eklendi ve şef tarafından üretilmeye başlandı. Başta her şey hayli olağandı lakin şubat ayında TikTok yemek fenomeni Maria Veher otomobilinde bir ASMR görüntüsü çekti. Görüntüde Knafeh Chocolate başroldeydi. Maria Veher, çikolatayı o kadar etkileyici tanıttı k görüntü kısa müddette 56 milyon şahsa ulaştı. Herkes bu çikolatayı bulmak için arama motorlarına atak etti. Çikolatayı bulanlar tecrübe görüntülerini yayınladı ve kısa müddette toplumsal medya trendi haline geldi. Kimi beşerler Fix Dessert Chocolatier’ın kapısına dayandı kimi ise “Bu çikolatayı konutta yaparım” dedi. Büyük markalar bile Knafeh Chocolate’ı üretmeye başladı. Lakin tanımın gerçek ismini kimse kullanmadı. Homouda’nın eşi tarafından Knafeh Chocolate olarak isimlendirilen bu çikolata, ‘Dubai çikolatası’ ismiyle tüm dünyada ün kazandı.
Dubai çikolatası, günler içinde toplumsal medyada en çok konuşulan, denenen tanım haline geldi. Tanımın gerçek sahipleri olan Homouda çifti, bu duruma hayret etti. Tesadüfen buldukları bu tanımın böylesine viral olacağını hiç düşünmemişlerdi. Butik bir çikolatacı olarak açtıkları dükkanlarının kapısında kilometrelerce kuyruk oluştu. Beşerler, çikolatanın özgününü yiyebilmek için saatlerce bekliyordu.
‘TÜRK MUTFAĞINDAKİ BAKLAVADAN ESİNLENDİM’
Dubai çikolatasının toplumsal medyada büyük bir tesir yaratmasının akabinde, Sarah Hamouda’nın fikirleri merak konusu oldu. CNN’e konuşan Hamouda, şunları söyledi:
“Bu tanımı yaparken Türk mutfağından, baklavadan esinlendim. Global çapta bir trend olacağını hiç düşünmemiştim ve hâlâ inanamıyorum. Olanlar hakikaten çılgınca. Kanada’dan Arjantin’e, Romanya’ya kadar birçok bireyden iletiler ve görüntüler alıyoruz. Taleplere gelince, çikolatalarımız büsbütün el imali olduğu için günlük üretim kapasitemiz sonlu. Günde en fazla 500 çikolata üretebiliyoruz ve onlar da dakikalar içinde tükeniyor.”
Dubai çikolatasının birçok küçük yahut büyük işletme tarafından üretilip satılması, toplumsal medya kullanıcılarının bu tarifle ilgili görüntüler çekmesi, Homouda çiftini rahatsız etmiyor; aksine “İnsanlara ilham verdiysek bu bizim için gurur verici” açıklamasında bulunuyorlar.
‘BAŞKA TARİFLER DE VAR, VAKTİNİ BEKLİYORUZ’
Sarah Hamouda’nın hamilelik sürecinde keşfettiği bu çikolata tanımı, başlarda tıpkı başka çikolatalar üzere satılıyor ve hatta ağır olduğu için beğenmeyenler bile oluyordu. Ancak büsbütün rastlantısal bir formda, tek bir TikTok görüntüsüyle tüm dünyaya yayılan bu tanım, Homouda’ların markası için değişik bir mana taşıyor. Sarah Hamouda, markalarına duyulan ilgiden hayli şad. Ellerinde öbür tarifler de olduğunu, lakin bunların piyasaya çıkması için biraz daha vakte muhtaçlık duyduklarını söyleyen Hamouda, kelamlarını şöyle noktaladı: “Elimizde öteki tarifler de var. Fakat her trendin bir vakti var. Bu bizim için yalnızca bir başlangıç!”